4 mei: onverwachte grandeur

Vandaag begon net als gisteren. Wakker worden, ontbijten en de metro pakken. Dat ging vandaag wat makkelijker dan gisteren. Vandaag stond het Russisch museum op het programma. Ook dit museum is weer een gigantisch paleis waar je gemakkelijk dagenlang kan rondhangen zonder je te vervelen.

Rien, bekend om haar fascinatie voor Kandinsky, wilde graag de selectie zoveel mogelijk beperken tot de moderne kunst. “Die ouwe meuk hebben we gisteren al bekeken” zei ze.
Nadat we aangekomen en onze tas bij de alle gezelligste garderobe dame ooit hadden afgegeven, gingen we op zoek naar Kandinsky. Dat bleek weer een opgave want van een duidelijke plattegrond hebben ze ook hier nog nooit van gehoord.

Na een flinke omzwerving door allerlei ouwe meuk(die overigens toch wel indrukwekkend bleek) kwamen we aan bij de geliefde kwaststrepen van Kandinsky.

IMG-20160504-WA0018

Ikzelf vroeg me af of dit de hele zoektocht wel waard was maar Rien hoefde daar niet over te twijfelen. Ik vond de ouwe meuk mooier.

De volgende stop was de Paulus en Petrus vesting. Na een korte break bij de Burgerking (zielig, i know) kwamen we aan op een klein ommuurd eilandje waar weer eens een hele indrukwekkende kathedraal stond.

Uiteraard ook hier weer onze ogen uitgekeken op alle rijkdommen die de kathedraal bezat.

Ook lag hier het graf van Tsjaar Peter de Grote. De grondlegger van de stad.
Nadat we Peter bedankt hadden voor de mooie stat (spazibo Petr!) vertrokken we naar een naastgelegen overdekte markt. Niet toeristisch dus extra leuk! Hier kon je allerlei soorten vis, vlees, groente, fruit en kruiden kopen. We hadden niets nodig maar op deze manier boodschappen kunnen doen sprak ons wel aan.

Toen werd het tijd om terug te gaan en ons klaar te gaan maken voor het diner.
Na veel zoeken kwamen we uiteindelijk bij een Aziatisch restaurant. En daar hebben we lekker gegeten.

IMG-20160504-WA0007

Op de hotelkamer hadden we ook nog wat heerlijke pilsjes liggen om de dag mee af te sluiten!