Alle berichten van Matthijs

The end is near.

Alweer het laatste dagje vandaag!
De hoogtepunten hebben we gezien maar er waren nog wat plekjes die we graag wilden zien. Zo hebben we besloten om nog naar Dean Village te gaan. Volgens de boekjes een heel mooi stukje Edinburgh en dat was ook zo. Eigenlijk was het niet meer dan een soort woonwijk, maar dan heel idyllisch.

In de buurt lagen ook nog 2 gratis musea, het ‘schots museum voor moderne kunst 1&2’.
Rien vond het geweldig, ma vond het wel grappig en ik vond het niet zo geweldig. Maar ik ben dan ook geen fan van impressionistische werken. Echt vet saai.
De overgebleven tijd hebben we rondgehangen op straat (en zelfs in de Mc Donalds, triest, i know). Het was gezellig druk want vanmiddag stond de rugbywedstrijd Schotland – Wales op het programma en overal waren de straten bezaaid met supporters van beide kampen.
Het werd tijd om afscheid te nemen en de tram naar het vliegveld. Die tram stopte ook bij het stadion en zat vol met supporters. Gezellig hoor.
Nou, de koek is op. We gaan vliegen. Adieu.

Alweer Edinburgh!

Vandaag was het, in tegenstelling tot gisteren, prachtig weer.
Na een ontbijtje in het hotel trokken we weer richting de ‘Royal Mile’. Dat is een gezellige straat tussen het kasteel waar we gisteren waren en het ‘Palace of Holyroodhouse’, waar we vandaag naartoe gingen. Er zijn trouwens veel mensen met bijzonder gekleurd haar, kijk maar

Afijn, alvorens we bij het paleis naar binnen gingen besloten we eerst een de heuvel naast het paleis te beklimmen. Fantastisch, pal naast het centrum van de stad is een geweldig mooi stuk natuur te vinden. De steile rotsformatie, genaamd ‘Arthur’s Seat’.

IMG-20170224-WA0006

We zijn een flink eind naar boven gesjouwd en konden genieten van prachtige uitzichten over de stad en de andere, besneeuwde, heuvels. Na de stevige wandeling werd het tijd om even bij te tanken dus gingen we wat drinken in een pub. In ons geval was dat gewoon chocolademelk maar de meerderheid van de bezoekers zat aan de halve liters. Het was sowieso al een bijzonder sfeertje omdat de ‘Six nation cup’ op dit moment bezig is op een steenworp afstand. Dat is een rugby tournooi, waar ze rugby spelen en heel veel dronken mensen vinden dat heel leuk.
Afijn, de chocolademelk was op en het werd tijd om naar het paleis te gaan. Daar aangekomen kregen we een audiotour mee en daarmee kregen we in elk vertrek een mooi verhaal te horen.
Het paleis wordt trouwens nog steeds gebruikt door Queen Elizabeth 2 als ze weer een verkleedpartijtje heeft in Schotland.
Ik zou graag foto’s laten zien van de binnenkant maar je mag daar binnen geen foto’s maken. Echt vet stom.
Van de buitenkant mocht dat gelukkig wel

Na het paleis te hebben verlaten hadden we wel zin in een lunch dus dat gingen we doen. Check ons voedsel!

IMG-20170224-WA0004

Na de flinke lunch gingen we naar het ‘Camera obscura’ museum. In dit museum waren heel veel optische illusies en andere visuele grappen te zien.er was bijvoorbeeld een warmtecamera. Vet grappig.

Daarnaast was er ook een echte camera obscura opstelling, heel leuk om eens te zien.
De avond viel, en we besloten te eindigen bij een gezellige pizzeria.

IMG-20170224-WA0012

Edinburgh!

Vandaag was het zover: Edinburgh. Na dat ik de nacht op de logeerkamer bij Rien heb doorgebracht, die dankzij luidruchtige onderburen wat tumultueuzer verliep dan gehoopt, zijn we door stormachtige omstandigheden naar Schiphol gereden.

Bij de securitychecks was het zowaar rustig (en kwamen we de ‘OOH Kruitvat’ dame tegen).
Bij de gate hebben we voor 379 euro aan koffie weggewerkt.

Ons vliegtuigje was echt bijna een speelgoed apparaat, zo klein. Kijk maar.

Van binnen was het heel knus, kijk maar

Na een prima vlucht met lekkere broodjes ei (haha Rien) kwamen we aan in een regenachtig Edinburgh. Wat dat betreft kwam de gewenningsperiode van slecht weer in Nederland dus niet slecht uit.
Met de tram gingen we naar ons hotel, het Regent Hotel.
Kamer is schoon en verder helemaal prima.
En ik wil het toch even zeggen, de wifi is fantastisch, 120mbit!
Na een korte pauze gingen we lunchen en daarna de stad verkennen.
Op de planning lag het Edinburgh Castle. Dit kasteel ligt op een flinke rotspartij midden in het stadscentrum. Dat maakt het een heel imposant gezicht. Het was echt een heel eind lopen en Rien en ma hadden de poncho’s al aangedaan want de regen ging onverminderd door.
Na een flinke wandeling kwamen we aan bij het kasteel. Vanaf het kasteel hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de besneeuwde heuveltoppen.

IMG-20170223-WA0015

In het kasteel was van alles te zien over de rijke militaire historie Schotland.
Er werd ook nog een kanon afgeschoten, een flinke klap. Ik hoop dat er niemand gewond is geraakt, ze deden er heel nonchalant over.

Na het bezoek aan het kasteel werden onze knieën en kuiten weer op de proef gesteld met een flinke wandeling naar beneden. We hadden wel wat te drinken verdiend dus gingen we een pub in waar we wat drankjes dronken.

Daarna gingen we nog een kathedraaltje bezoeken waarna we besloten om weer terug naar de hotelkamer te gaan en ons klaar te maken voor het eten.
Dat eten gebeurde in een semi-vega restaurant waar we heerlijk hebben gegeten.

En nu zijn we moe en willen we slapen.

5 mei: Da!

De laatste dag in het voormalige Leningrad brak aan. Op het programma stond een bezoek aan de kerk van de Verlosser op het bloed. Dit iconische gebouw hadden we inmiddels al vaak van de buitenkant bewonderd en vandaag konden we de binnenkant ook bekijken. Maar goed, eerst moesten de entreekaarten worden gekocht. Wederom stond er een giga rij voor het bemannde ticket verkoop punt. En ook hier waren de automaten bereikbaar zonder te wachten . Nog steeds een raadsel waarom mensen er voor blijven kiezen om lang te wachten.

De kerk was van binnen helemaal belegd met mozaiek en er waren heel veel bijbelse taferelen zichtbaar.

In deze kerk is een belangrijke figuur dodelijk verwond en op het punt waar dit gebeurd was, is een soort houten altaar geplaatst om die beste heer te gedenken.

Nadat we hem hadden herdacht, gingen maar even uitrusten op een terrasje. Rien had daar gelijk ook maar een prachtige baboesjka gekocht met haar grote helden Putin en Obama en alle voorgaande rivaliserende presidenten.

Na een heerlijke koffie en taart, waar we achterlijk lang op moesten wachten, gingen we naar de Kazan kathedraal. Deze kathedraal is in tegenstelling tot nagenoeg alle andere bouwwerken, geen museum maar ‘gewoon’ een kerk.

IMG-20160505-WA0006

Dat konden we ook wel merken wat er waren echt wel een hoop hardcore oost-orthodoxen van allerlei beelden en schilderijen aan het verafgoden. Met ik weet niet hoeveel kruisjes slaan natuurlijk. Bij sommige oudere dames zag je de slijtageplekken goed zitten van al die kruisjes.Omdat wij ook mee wilden doen hebben we in alle eerbied allebei een kaarsje voor tante Mien aangestoken.

Alle activiteiten duurden wat langer dan gepland en ons bezoek aan hebben we daarom moeten cancelen. Helaas.als goedmakertje wilden we nog naar een begraafplaats gaan maar toen bleek dat we daar voor moesten betalen gingen we rechtsomkeert maken. Kennelijk moet er over de rug van een stel lijken nog worden verdiend. Het was tevens onze laatste activiteit want het werd tijd om opgepikt te worden door Maxime en naar het vliegveld te gaan. De reis is over, de koek is op en wij vliegen lekker terug naar het land van de gratis begraafplaats-bezoeken.

Dag St. Petersburg!

4 mei: onverwachte grandeur

Vandaag begon net als gisteren. Wakker worden, ontbijten en de metro pakken. Dat ging vandaag wat makkelijker dan gisteren. Vandaag stond het Russisch museum op het programma. Ook dit museum is weer een gigantisch paleis waar je gemakkelijk dagenlang kan rondhangen zonder je te vervelen.

Rien, bekend om haar fascinatie voor Kandinsky, wilde graag de selectie zoveel mogelijk beperken tot de moderne kunst. “Die ouwe meuk hebben we gisteren al bekeken” zei ze.
Nadat we aangekomen en onze tas bij de alle gezelligste garderobe dame ooit hadden afgegeven, gingen we op zoek naar Kandinsky. Dat bleek weer een opgave want van een duidelijke plattegrond hebben ze ook hier nog nooit van gehoord.

Na een flinke omzwerving door allerlei ouwe meuk(die overigens toch wel indrukwekkend bleek) kwamen we aan bij de geliefde kwaststrepen van Kandinsky.

IMG-20160504-WA0018

Ikzelf vroeg me af of dit de hele zoektocht wel waard was maar Rien hoefde daar niet over te twijfelen. Ik vond de ouwe meuk mooier.

De volgende stop was de Paulus en Petrus vesting. Na een korte break bij de Burgerking (zielig, i know) kwamen we aan op een klein ommuurd eilandje waar weer eens een hele indrukwekkende kathedraal stond.

Uiteraard ook hier weer onze ogen uitgekeken op alle rijkdommen die de kathedraal bezat.

Ook lag hier het graf van Tsjaar Peter de Grote. De grondlegger van de stad.
Nadat we Peter bedankt hadden voor de mooie stat (spazibo Petr!) vertrokken we naar een naastgelegen overdekte markt. Niet toeristisch dus extra leuk! Hier kon je allerlei soorten vis, vlees, groente, fruit en kruiden kopen. We hadden niets nodig maar op deze manier boodschappen kunnen doen sprak ons wel aan.

Toen werd het tijd om terug te gaan en ons klaar te gaan maken voor het diner.
Na veel zoeken kwamen we uiteindelijk bij een Aziatisch restaurant. En daar hebben we lekker gegeten.

IMG-20160504-WA0007

Op de hotelkamer hadden we ook nog wat heerlijke pilsjes liggen om de dag mee af te sluiten!